Overslaan naar content

Ondersteunend medewerker operatiekamer Mary de Bruin

“Wij zorgen dat de volgende operatie snel kan beginnen”

Mary de Bruin werkt al ruim twaalf jaar bij de Sint Maartenskliniek. Sinds de opening van het nieuwe OK-complex in 2019 is ze werkzaam als Ondersteunend medewerker operatiekamer. Een functie die uniek is in Nederland én het werk op de operatieafdeling soepeler laat verlopen. “De operatieassistenten hoeven op logistiek gebied haast niets voor te bereiden. Dat doen wij. Zo kunnen zij zich volledig richten op de operatie.”

Een kans zien én grijpen

Mary begon haar carrière in de zorg als voedingsassistente en werkte daarna jarenlang op de Centrale Sterilisatie Afdeling (CSA). Tijdens haar werk in het CWZ volgde ze de opleiding ‘logistiek voor de OK’, een opleiding van een half jaar waarin ze onder andere leerde over steriliteit, apparatuur en de dynamiek op de operatiekamer. “Dat ging me goed af. Ik had al veel kennis vanuit de CSA en behaalde met succes mijn diploma.” Toen er later een vacature kwam bij de CSA van de Sint Maartenskliniek, greep ze die kans. En met de juiste papieren op zak wist ze: zodra er een mogelijkheid komt om door te groeien naar Ondersteunend medewerker operatiekamer, zou ze die grijpen. “En die kans kwam precies op het juiste moment.”

Mary aan het werk

Alles draait om voorbereiding

De werkdag van Mary start om 7.30 uur, samen met het hele team in de operatiekamer. “Je bespreekt met elkaar het programma van de dag: wat staat er op de planning, zijn er bijzonderheden of speciale instrumentensets nodig? Daar zorg ik dan voor. Ik ben op een dag verantwoordelijk voor één tot drie operatiekamers. Ik regel dat alles klaarstaat: van de juiste apparaten en hulpmiddelen tot de benodigde instrumenten. Alles ligt op de juiste plek, zodat het team direct aan de slag kan.” Ook tijdens de operaties blijft Mary scherp: “Ik word regelmatig gebeld vanuit de OK’s met vragen of verzoeken: of ik iets kan naleveren of een extra set kan regelen. Je bent continu in beweging om alles soepel te laten verlopen.”

Efficiënte OK-wissels

Door deze manier van werken verlopen de wissels tussen operaties snel. “Als een operatie bijna klaar is, word ik erbij geroepen. Dan zet ik de volgende opstelling alvast klaar. Zo kan een van de operatieassistenten ook even pauze nemen, terwijl ik het werk overneem. Dankzij deze samenwerking kunnen we op een dag meer patiënten helpen, zonder extra druk op het team. En dat is hard nodig, want er is een tekort aan operatieassistenten. Wij vangen die druk deels op.”

Onze werkwijze trekt aandacht

Het valt ook op bij tijdelijke collega’s, vertelt Mary. “Zzp’ers die bij ons komen werken, zijn deze werkwijze niet gewend. Bij ons hoeft de operatieassistent zich alleen bezig te houden met de operatie. Zelfs het schoonmaken wordt gedaan door een collega van de huishoudelijke dienst. Soms willen ze alles zelf doen, omdat ze denken dat het erbij hoort. Maar als ze eenmaal ervaren hoe goed het werkt, willen ze meestal niet meer terug.”

Ook andere ziekenhuizen tonen interesse in de aanpak. “Er komen regelmatig aanvragen uit andere ziekenhuizen om te zien hoe wij het hier doen. Ze willen onze protocollen en werkwijze bekijken. Dat zegt wel wat.”

Mary in de OK

Een hechte club

Wat de Maartenskliniek voor Mary zo bijzonder maakt? “Het is overzichtelijk, gespecialiseerd, en iedereen kent elkaar. Het voelt hier kleinschalig, maar professioneel. Mensen blijven hier lang werken. Dat zegt alles.” Ook het teamgevoel is voor haar bijzonder. “Iedereen is hier belangrijk. We helpen elkaar, lachen samen en vangen elkaar op.” Mary is een bekend gezicht op de OK. “Ik geef rondleidingen aan kinderen van collega’s die hier een snuffelstage lopen. En als er een feestje is, ben ik van de partij. Ik houd ervan om plezier te maken en de verbinding op te zoeken.”

Waardevol werk

Mary weet als geen ander wat deze rol vraagt. “Je moet snel kunnen schakelen en onder druk het overzicht bewaren. Flexibel zijn, kunnen samenwerken, communiceren. En je moet plezier hebben in regelen en vooruitdenken.” Wat haar werk zo waardevol maakt? “Wij zorgen dat alles klopt vóór de operatie begint. Daarin zit onze kracht en daar ben ik trots op.” Voor Mary is het duidelijk: hoe beter de voorbereiding, hoe soepeler de ingreep. “Het geeft voldoening om te weten dat ons werk écht verschil maakt, voor het team én voor de patiënt.”

Over onze OK

Ons moderne OK-complex ligt aan de rand van het bos. Het is er ruim en licht: een prettige werkomgeving. Jaarlijks helpen we er duizenden patiënten om hun bewegingsvrijheid terug te krijgen.

Collega's aan het woord

Nieuwsgierig naar de dagelijkse praktijk in ons ziekenhuis? Deze collega's vertellen je over hun werk en waarom zij daar zoveel plezier in hebben.