Overslaan naar content

Saskia Jacobs-Gulikers, operatieassistent en praktijkopleider

'Fouten maken hoort bij het leerproces'

Operatieassistent Saskia Jacobs-Gulikers werkte al 13 jaar in de Sint Maartenskliniek toen ze voelde dat het tijd was voor een extra uitdaging. Toen de rol van praktijkopleider beschikbaar kwam, greep ze die kans met beide handen aan. Bij het lezen van de vacature dacht ze: "Dit is precies wat ik zoek!" Momenteel volgt ze de opleiding ‘Praktijkopleider in de zorg’ aan de Fontys Hogeschool.

Wat houdt de rol van praktijkopleider in?

“Als praktijkopleider heb ik een coördinerende rol en ben ik een spin in het web. Ik ben het aanspreekpunt voor alle stagiairs en leerlingen op de operatieafdeling. Ze kunnen met al hun vragen bij mij terecht en ik stimuleer hen in hun leerproces. Bijvoorbeeld door hen te helpen om de verbinding te leggen tussen de theorie die ze op school leren en de ervaringen die ze hier in de praktijk opdoen. Daarnaast ben ik ook vertrouwenspersoon en zorg ik voor een veilig leerklimaat. Verder onderhoud ik nauw contact met onderwijsinstellingen, andere ziekenhuizen in de regio, en zit ik in verschillende netwerken.”

Saskia met leerling

Wat vind je leuk aan deze rol?  

“Ik vind het leuk dat ik de Sint Maartenskliniek nu op een andere manier leer kennen. De operatieafdeling is een wereld op zich, en in deze rol kom ik ook buiten mijn eigen afdeling. Ik heb contact met veel mensen, zowel binnen als buiten het ziekenhuis. Ik geniet van het netwerken. Door samen te werken en kennis te delen, kunnen we de kwaliteit van de zorg verbeteren en onze leerlingen meer mogelijkheden bieden voor hun professionele ontwikkeling.”

Wie begeleid je allemaal?

“Dat kan heel divers zijn. We hebben regelmatig stagiairs van het Radboudumc die een deel van hun opleiding tot operatieassistent bij ons volgen. Daarnaast leiden we ook zelf mensen op tot operatieassistent. Dit kunnen zij-instromers zijn, maar ook jongeren die net van de havo komen. Zij doorlopen een leer-werk-traject waarbij ze twee dagen onderwijs volgen en twee dagen op de werkvloer zijn. Ook collega's die intern doorgroeien, maken deel uit van ons opleidingsprogramma. Dit jaar starten we bijvoorbeeld met het opleiden van twee orthopedieverpleegkundigen tot medewerker operatieve zorg.”

Hoe vinden de leerlingen en stagiairs het hier?

“Wat ik vaak hoor, is dat ze onder de indruk zijn van de strakke organisatie op de OK. Het is echt een goed geoliede machine. Daarnaast vinden veel leerlingen en stagiairs het fijn dat het OK-complex relatief klein is. Als er veel nieuwe dingen te leren zijn, dan is het prettig als het overzichtelijk en kleinschalig is.”

Wat beschouw jij als een veilig leerklimaat?

“Ik vind het belangrijk om mensen veel vertrouwen te geven, zodat ze optimaal kunnen leren. Ze mogen experimenteren en fouten maken. Dat hoort bij het leerproces. Natuurlijk zorgen we er altijd voor dat de veiligheid nooit in gevaar komt.”

Saskia en leerling

Over onze OK

Gelegen aan de rand van het bos, biedt ons moderne OK-complex een ruime, lichte en prettige werkomgeving. Jaarlijks helpen we er duizenden patiënten om hun bewegingsvrijheid terug te krijgen.

Collega's aan het woord

Nieuwsgierig naar de dagelijkse praktijk in ons ziekenhuis? Deze collega's vertellen je over hun werk en waarom zij daar zoveel plezier in hebben.